henne hen e romme mett d!

mandag, mai 19, 2008

Nasjonaldag i Bergen

I år var første gang jeg ikke feiret nasjonaldagen i Rissa. Må si det er litt spesielt å feire en slik dag i Bergen. Det mye nasjonalisme ute å gå, men det virker litt som at det er mer for Bergen enn for Norge. Det var mye mer deltakelse på Nystemten på festplassen enn det var for Ja, vi elsker eller Fedrelandssalmen. Dagen startet bra med en god frokost sammen med mine stipper og andre fra Verket. Deretter var det tid for borgertoget under fanen til KRIK. Der ble slagere som Ja, vi elsker, Navnet Jesus, og To hender sunget for full hals. Synes det var litt lite liv i toget til å ha så mange foreninger som kunne ha skaffet liv, men det var mye større enn i Rissa så jeg skal vel ikke klage.

Etter litt grilling hjemme hos noen bekjente så var det tid for konsert/gudstjeneste i Johanneskirken med Gospel Bergen. En helt magisk opplevelse med stor hallelujafølelse. Det er få ting som kan måle seg med litt god gammeldags gospel! Etter det bar det ned for å kjøpe usannsynlig mye is og gå for å se fyrverkeriet. Det er tradisjon her i byen å bruke en unsannsynlig mye penger på fyrverkeri. Det er veldig fint å se på, men jeg klarer liksom ikke å glemme at alle de pengene kunne gått til skoler eller sykehjem som sliter med finansiering i byen.

For å oppsummere nasjonaldagen vår så var det en fin dag. Endte egentlig med å henge sammen med Ingrid fra klassen og en gjeng med folk som hun hadde gått på Nordfjord sammen med. Ganske morro hvordan det går an å bare slenge seg med folk og bli kjent med nye i løpet av en dag. Jeg er glad og takknemlig for at jeg hører til et slikt miljø her i byen. Det er i grunnen nok til å holde meg her i byen noen år til.

Nevnte jeg at jeg fikk bruke min fantastiske BUNAD en hel dag! Ble grådig sliten i føttene av det, men det må en tåle.